• Tämä aihe sisältää 15 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 kuukautta Tuija Räisänen toimesta.
Luet parhaimillaan 7 vastausketjuja
  • Kirjoittaja
      Katri
      Avainmestari

Täällä voit kysyä kysymyksiä ja keskustella huhtikuun ekasta tekoälywebinaarista, joka käsitteli ajanhallintaa. Mitä ajatuksia sinulle heräsi? Mikä yllätti? Mikä ihmetytti? Mikä epäilytti?

Maija Myllymäki
        Osallistuja

Kiitos, oli tosi inspiroivaa ja havainnollistavaa!

Ymmärsinkö oikein, että jos haluaisi kokeilla muitakin kuin maksuttomia versioita, kannattaisi hankkia se maksullinen poe.com? Eli se maksullinen Chat-GPT tulisi mukana?

Testasin Claude-3-Sonnetia äsken, ja sen kanssa tuntui olevan mielekkäämpää keskustella esim. käännösongelmista ja aikatauluista. Maksuton Chat-GPT tuntui sen rinnalla kovasti tökeröltä.

Katri
            Avainmestari

Joo siis poe.com:in ChatGPT-4 on siis “samat aivot” kuin OpenAI:n sivuilla oleva virallinen ChatGPT, MUTTA Poen tilauksella et pysty luomaan Assarin kaltaisia botteja jotka pystyvät olemaan yhteydessä ulkomaailmaan etkä myöskään juttelemaan ääneen samalla tavalla kuin virallisella ChatGPT Plus tilauksella ja OpenAI:n omalla appilla.

Maija Myllymäki
              Osallistuja

Ok, kiitti. Täytyy vielä tuumata, mikä vaihtoehto olisi mulle sopivin näin alkuun.

Pelle
              Osallistuja

Minä myös kiitän todella inspiroivasta webinaarin ensimmäisestä osasta!

Voiko Claudella luoda botteja vai onko se vain ChatGPT:n ominaisuus?

Katri
                  Avainmestari

Tämä oli mennyt ohi silmien – sori siis että vastaus kesti!

Joo poella voi tehdä botteja, mutta niillä ei pysty ottamaan yhteyttä muihin palveluihin. Mutta ovat käteviä jos haluat jutella aina saman “tyypin” kanssa. Lisäksi Poessa voi antaa myös Claude-tekoälylle “tietopohjan” eli tavallaan kirjaston josta se voi hakea tietoa.

Pelle
                  Osallistuja

Claude ei ilmeisesti ole saatavilla Euroopassa vai onko näin? Jos ei, niin käytätkö itse sitä VPN:n yhteyden avulla?

Katri
                      Avainmestari

Claudella ei voi luoda botteja, mutta Poe.com antaa tehdä botteja joiden “aivoiksi” voi laittaa Clauden eri mallit – Claude 3 Sonnetia (yhtä fiksu kuin ekat ChatGPT 4:t) voi käyttää rajoitetun määrän ilmaiseksikin.

Poe.com:ia saa käyttää Suomesta käsin ilman kikkailuja.

On hyvä huomata, että jos käyttää Poe.com:issa Claude 3 Opuksen 200K mallia, jolla on isoin “työmuisti”, yksi viesti “maksaa” 12 000 kredittiä – maksulliseen tilaukseen sisältyy miljoona kredittiä eli viestejä saa itse lähettää vain noin 83.

Siksi Poe.com:issa kannattaa käyttää joko Claude 3 Opuksen “typistettyä versiota”, joka on yhtä fiksu, mutta pystyy pitämään mielessä lyhyemmän määrän tekstiä. Eli alkaa pitkässä keskustelussa unohtaa mitä keskustelun alussa sanottiin.

Itse onnistuin tilamaan Claude AI:n virallisilta sivuilta Clauden ilmeisesti puolivahingossa, koska ainakin noin kuukausi sitten se hyväksyi suomalaisen puhelinnumeron. Sitten tilasin sen VPN:llä ja annoin Amerikassa asuvan veljen postiosoitteen. Maksan palvelusta Google Pay:n kautta ihan suomalaisella debitkortilla (OP).

Käyttäessä en tarvitse VPN:ää.

Johanna Koivisto
                      Osallistuja

Mä en vielä olen ihan ajanhallintaan osannut tekoälyä valjastaa. Mutta nyt olen kokeillut chatGTP:a ja Geminiä, ja pyytänyt “tenttimistä” ja opiskeluapua, esimerkiksi selittämään, jos kirjan esimerkki ei ole auennut. Olen suunnitellut ruokalistaa ja miettinyt kysymyksiä, joilla voisi haastatella omia vanhempiani sukutarinoista saadakseni niitä talteen. Niin ja kysellyt tekoälyltä, miten voisin tekoälyä hyödyntää. 😀 Pyysin tekoälyltä apua toimintakertomuksen kirjoittamiseen, mutta se oli melkoinen floppi, ja tarjosi lähinnä viihdytysarvoa. Gemini saattaa olla aika hyödyllinen, kun osaa yhdistellä gmailia ja driveä ilman maksullisuutta. Sitä varten piti googlessa käyttämäni ensisijainen kieli vaihtaa suomesta englanniksi, mutta ei haittaa.

Mutta kaiken tämän keskellä olen päätynyt hyödyntämään enemmän muita työkaluja, esimerkiksi google kalenterin tehtäviä ja muistutuksia, ja kehitellyt kännykkään aamu- ja iltarutiineja. Esimerkiksi kun sanon kännykälle Good morning, saan vastauksena mm. säätiedot, kalenterimerkinnät, tiedon jos akku on vähissä ja BBC:n uutiset. Illalla saan sanoessani “Bedtime” kalenterimerkinnät, multa kysytään mihin aikaan haluan herätyksen, tiedon akun tasosta ja sitten mulle soitetaan sateen ääniä. Varmaan näitä modaan vielä, mutta luulen, että auttaa aika paljonkin arjessa!

Katri
                          Avainmestari

Joo, ihan ilman virallistakin tekoälyä monet pystyisivät tehostamaan arjenhallintaa monin eri tavoin ottamalla ilon irti “vanhojen” työkalujen kaikista ominaisuuksista.

Eli esim harva osaa käyttää iPhonen Shortcuts eli Pikakomento appia.

Katri
                            Avainmestari

Edellinen viesti jäi lyhyeksi kun piti lähteä viemään lasta kotiin treeneistä. 😅

Tosta toimintakertomuksesta tuli mieleen että usein tuollaisissa tapauksissa kannattaa ensin antaa esimerkkinä edellisvuoden toimintakertomus ja sitten tiedot uuteen toimintakertomukseen, jolloin tekoäly tekee uuden version lähinnä “muutettavat muuttaen”.

Onko sulla iPhone vai Android/Google puhelin?

Kiinnostaa siis tietää pystyykö Androidilla tms tekemään myös noi sun mainitsemat automaatiot ja jos pystyy, niin miten.

Mulle niiden maailma kun on ihan vieras. 🤷🏼‍♀️

Hanna M.
                            Osallistuja

Nyt vasta ehdin kuunnella tämän ekan webinaarin. Kiitos! Ylipäätään se selkeytti hirmuisesti koko tekoälyn konseptia. Olen aiemmin lähinnä huvitellut sillä kysymällä tyhmiä knoppikysymyksiä, joihin se on antanut vääriä vastauksia.

Bottien luomisesta sellainen kysymys, että voiko niitä luoda suomeksi? Sulla oli ne näyttämiesi bottien roolit määritelty englanniksi vaikka ilmeisesti kommunikoit heidän kanssaan suomeksi. Onko tälle kielijutulle jokin syy?

Katri
                                Avainmestari

Ne voi ohjeistaa suomeksikin, mutta koska näyttää siltä, että botit kääntävät ohjeet itselleen ensin englanniksi että ymmärtävät mitä sanotaan, kirjoittamalla ohjeet suoraan englanniksi vähennän ehkä väärinymmärrysten määrää. Tämä on olennaista nimenomaan silloin kun operoidaan noiden actioneiden eli toimintojen kanssa, koska koodissa on just englanninkielisiä sanoja.

Kristiina
                                Osallistuja

Hei, lähetin tämän kysymyksen jo toista kautta, mutta kokeilen nyt täälläkin. Törmäsin tietoon webinaareista vasta eilen, enkä siis ollut mukana ensimmäisessä sessiossa. Mistä löydän sen tallenteen?

Tuija Räisänen
                                  Osallistuja

Hei! Eieln oli puhetta webinaarissa siitä että Gemini pystyisi kertomaan videon sisällöstä. Kokeilin tuolla ilmaisella versiolla mutta se väittää ettei siihen pysty kun on vain kielimalli. Mitä siis oikeastaan eilen tehtiin? Laitoin promptiksi: Kerro minulle tämän videon sisällöstä ja kopsasin youtube-videon linkin. ei onnistunut. Olen onnistunut vain tuolla vvideotoblog-sovelluksella. Tajusinko jotai neilen väärin?

Luet parhaimillaan 7 vastausketjuja
                                • Sinun pitää kirjautua sisään vastataksesi tähän ketjuun.
                                Scroll to Top